Éves Szakmai Tanácskozás 2023

 

Február 23-ra szerveztük a kerület éves szociális és gyermekvédelmi jelzőrendszeri tanácskozását. A helyszín ezúttal a Corvin Művelődési Ház és Erzsébetligeti Színház Harmónia terme volt.
Minden évben keressük azt a témát, ami a legaktuálisabb, ami a hozzánk befutó jelzések szerint azt mutatja, éppen mivel is küzdenek leginkább a kerületi intézmények. Talán különös, hogy ebben az évben az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) került a fókuszba, hiszen ez valójában nem gyermekvédelmi téma. De igen könnyen azzá válik: mert az intézményekbe járó, a családokban élő – diagnózist nem feltétlenül kapott, de a sajátosságokat mutató gyermek környezetét sokszor tanácstalanság és frusztráció jellemzi, amiből könnyen elutasítás, konfliktus és kirekesztés, a gyermek részéről pedig pszichés zavarok, vagy akár deviancia lesz. És innen már gyermekvédelmivé is válik sokszor a történet. Az elmúlt évben számos ilyen jelzést kapott intézményünk, ezért esett a választás erre a témára.
Igen nagy volt az érdeklődés, összesen 154 volt a résztvevők száma.


Az éves tanácskozást Ács Anikó Alpolgármester Asszony nyitotta meg. Matolcsi Ildikó a Szolgálat szakmai vezetője összefoglalta a jelzőrendszeri intézményektől kapott beszámolókat.
Ezután Dr. Madarassy-Szűcs Anna pszichiáter, a Vadaskert Alapítvány Gyermek- és ifjúságpszichiátriai kórház és szakambulancia munkatársa tartott előadást, melyben a figyelemzavaros-hiperaktivitás tünetek jelenleg ismert idegrendszeri hátterét bemutatva adott pontosabb képet az ADHD-val élők nehézségeiről. Megfogalmazta, hogy vitathatatlanul áldozatos, fáradságos munkát igényel ezen gyermekek oktatása-nevelése, de a problémák valós okának helytelen megítéltetése vagy félreértése kapcsán továbbra is számos gyermek ellátatlanul marad, és” kezelhetetlen", "rossz gyerekként” minősítve már egész korai életéveikben stigmatizálódik. Előadásában ennek megelőzéséhez adott szempontokat a szakembereknek.


Ezután négy különböző szakmai műhelyben, már interaktívabb formában beszélgettek a résztvevők, ugyancsak a téma meghívott, külső szakértőivel. Az első műhelyt az előadó, Dr. Madarassy-Szűcs Anna tartotta igen nagy érdeklődés mellett: "Hogyan tudunk jól segíteni?” Az ADHD-s gyerekek alapvető viselkedésterápiájának eszköztárát mutatta be,illetve konkrét helyzetek analízisén keresztül ültették át a gyakorlatba az előadáson elhangzottakat.
A 2. műhelyt a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat 16. kerületi tagintézéményének munkatársai: Dr. Katona Györgyi pszichológus és Nádor Erika gyógypedagógus tartották “Az ADHD vizsgálatának szempontjai” címmel. A műhelyen résztvevők áttekintették a pedagógiai szakszolgálat keretében végzett szakértői vizsgálat módszereit, kiemelve azokat a szempontokat, amelyek alapján felmerülhet az ADHD-t, továbbá, hogy mi minden befolyásolja a szakértői vélemény megállapításait.
A 3.műhely címe “Eltérő lehetőségek, közös gondok- Az ellátási rendszerek beavatkozási lehetőségei és kihívásai az atipikus gyermekek esetében” volt, melyet a Bethesda Gyermekkórház két szakembere: Dr Velkey Kinga- gyermekpszichiáter szakorvos és Fekete Adrienn- szociális munkás, mentálhigiénés szakember tartották.
Ezen a műhelyen közös gondolkozásra hívták a témában érintett szakembereket. A résztvevők megoszthatták tapasztalataikat, élményeiket, sikereiket, nehézségeiket az atipikus fejlődésű gyermekekkel és családjaikkal való munka során. Beszéltek arról, hogy hogyan tudják a különböző szakemberek segíteni egymás munkáját, a közösségbe való integráció folyamatát.
A 4. műhely: A(tipikus) találkozás – kerekasztal beszélgetés címmel zajlott, ahol Molnár Ádám Gábor óvodai és iskolai szociális segítő moderálásával az integráció tapasztalatairól és kérdéseiről beszélgettek a résztvevők ADHD és autizmus spektrumzavarral érintett gyermekek esetében. A kerekasztal meghívott szkaértői voltak: Körtèlyesi Andrea gyógypedagógus, Göllesz Viktor Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény; Pordán Gyöngyvér gyógypedagógus, utazó gyógypedagógus hálózat munkaközösség vezetője, Göllesz Viktor Óvoda, Általános Iskola és EGYMI; Farkas Edit pszichopedagógus, autizmus szakirányú gyógypedagógus.

A tanácskozás végén többen megfogalmazták, hogy fontos, a napi munkában használható gondolatokat visznek haza. Álljon itt egy írásbeli visszajelzés a kerület egyik iskolájának igazgatójától:
“Hálásan köszönjük nektek a tegnapi szakmai programot, amiről nagyszámú csapatunk úgy nyilatkozott, hogy rendkívül inspiráló, szakmailag magas színvonalú, jól megszervezett program volt, amit hiba lett volna kihagyni! Jó egészséget, és nyugalmas Napraforgós munkát kívánunk a csapatnak!”

Találkozni, beszélgetni, egymás tapasztalataiból tanulni, a mindennapok szorításából kicsit kilépni, ez is a célja az éves szakmai tanácskozásnak. A személyes találkozások után a napi munkában is könnyebben megkeressük egymást, amikor közös ügyeink vannak.
Köszönjük mindenkinek a részvételt!

 

Fejlesztőpedagógiai

tanácsadás

Fejlesztőpedagógiai segítséget kérhetnek azok a tanulók, akik valamilyen nehézséggel küzdenek tanulmányaik végzése során.

Megnézem

Pszichológiai

tanácsadás

Amikor megterhelő érzelmek, gondolatok, árasztanak el, Megnézemajánlatos egy szakember

tanácsát kérni.

Családi/pár

konzultáció

A család megsegítése, hogy az adottságaikhoz, lehetőségeikhez képest optimálisan működő családdá váljanak.

Megnézem

Jogi

tanácsadás

A Jogsegélyszolgálat a rászoruló XVI. kerületi lakosoknak a következő területeken nyújt tájékoztató, tanácsadó segítséget:

Megnézem

 
 

 
 

Napraforgó Család- és Gyermekjóléti Központ

Szeretnénk bemutatni Önnek intézményünk szolgáltató részlegeit.
Érdekel


 

Szociális munka az óvodákban és iskolákban

2018 szeptemberétől Központunk új feladattal bővült az óvodai és iskolai szociális segítő szolgáltatással.

Érdekel


 

Kertvárosi Családi Szállító Szolgálat

A kerületben élő családoknak megkönnyítse a különböző szolgáltatásokhoz való hozzáférést.

Érdekel

Készítette az:  Unicial Grafikai Stúdió